Virginia Benedetto

Photographer @ Iset 18, Rosario, Argentina / Based in Rosario

Virginia Benedetto was born in 1980 in Rosario -a city in Argentina- where she completed her primary and secondary studies and obtained a first degree in Photography. She works as a Documentary teacher in the Photography career at ISET... read on
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About
Available in: Rosario
Languages Spoken: EspaƱol, Ingles
Years of experience: 6 to 10
Virginia Benedetto was born in 1980 in Rosario -a city in Argentina- where she completed her primary and secondary studies and obtained a first degree in Photography.
She works as a Documentary teacher in the Photography career at ISET 18 (Higher Institute of Technical Education) and participates as a guest teacher in the postgraduate program in Journalism at Universidad Nacional de Rosario (National University of Rosario).
Since 2014, she has been working as a photojournalist for the “La Capital” newspaper of Rosario -the eldest graphic media in Argentina which is still in circulation and one of the fewest newspapers that have three centuries of history.
She is a member of the Asociación de Reporteros Gráficos de Argentina (Argentinian Graphic Journalists Association).
She works in the area of photojournalism and documentary, especially related to the defense and preservation of Human Rights; for instance, she has worked with cases of labor exploitation, with indigenous peoples disputes for the possession of their ancestral territories, and also with Madres de Plaza de Mayo -a Human Rights organization of worldwide recognition that emerged as a consequence of the last military dictatorship that took place in Argentina.
Her last piece of work is about "The Women’s Revolution" and it was carried out in the lands of Kurdistan, straddling the borders of Syria, Iraq, Iran, and Turkey.  
She has made many photographic exhibitions in both national and international cities, among which Colombia and Mexico can be highlighted in the last years.
She chooses to understand photography as a way of resistance against the hegemonic discourses, as a transformation tool that not only shows something but also intends to generate an active interpretation in the spectator. It has to be taken into account that what is photographed is an interpretation of an other, that is the same to say that other is being interpreted.  
“I think that my role as a photojournalist is to have a critical eye about this world we live in, to give voice to the ones that have been silenced, to understand that solidarity crosses any border and deeply weakens them”.

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 Virginia Benedetto, nació en la ciudad de Rosario, Argentina en 1980.
 Cursó sus estudios primarios, secundarios y la carrera de fotografía en la misma ciudad.
 Es docente de documentalismo en la carrera de Fotografía en el ISET 18, y participa en calidad de docente invitada en el postítulo de la licenciatura en periodismo de la Universidad Nacional de Rosario.
 Se desempeña desde el 2014 como fotoperiodista en el Diario La Capital de Rosario -el medio gráfico más antiguo de la Argentina todavía en circulación, uno de los pocos diarios del país que atravesó tres siglos de historia-.
 Es miembro de ARGRA (Asociación de Reporteros Gráficos Argentina).
 Desarrolla su trabajo en el área del fotoperiodismo y documentalismo vinculado principalmente a la defensa y preservación de los Derechos Humanos. Cabe citar ejemplos como trabajadores en situación de explotación, las luchas de las comunidades de pueblos originarios por el derecho a la posesión de su territorio ancestral, registro de Madres de Plaza de Mayo -organismo de Derechos Humanos de reconocimiento mundial surgido como consecuencia de la última dictadura militar en la Argentina- .
 El último trabajo realizado sobre “la Revolución de las Mujeres” fue en las tierras de Kurdistán, en las fronteras entre Siria, Irak, Irán y Turquía.
 Ha realizado muestras en diferentes localidades nacionales e internacionales, entre las que pueden destacarse en los últimos años en Colombia y México.
 Elige pensar la fotografía como un modo de resistencia a los discursos dominantes, una herramienta de transformación que no sólo muestra sino que da a ver intentando generar en el espectador una lectura activa. Hay que tener en cuenta que aquello fotografiado es una interpretación del otro, el otro está siendo interpretado.
 “Creo que mi lugar como fotoperiodista es poder tener una mirada crítica de este mundo que habitamos, de intentar poner voz a lo que se intenta silenciar, de comprender que la solidaridad atraviesa cualquier frontera y las debilita profundamente”.