David Diaz

Photographer
   
Victoria de Dios
Location: Quito, Ecuador
Nationality: Ecuadorian
Biography: David Díaz is an Ecuadorian audiovisual communicator and documentary visual storyteller. He is a member of Fluxus Foto. His work has been featured in PH Museum. He has worked in several State programs and various NGOs as an educator through... read on
Public Story
Victoria de Dios
Credits: david diaz
Date of Work: 10/10/17 - Ongoing
Updated: 12/02/19
On going project, is a look at the "Victoria de Dios" commune also known as "La 13"  located in the mangrove area in northern Esmeraldas, Ecuador.  This commune was born as a result of invasions in these territories more than 40 years ago.  Their daily struggle for their elementary Human Rights such as drinking water, decent housing,  free health and equal opportunities has led them to organize and protect themselves among their members,  to always remain alert since the State does not guarantee the welfare or security of the community.  They have been those who have long protected themselves in these settlements seeking survival strategies  based on their wisdom, their own culture, knowledge and ancestral traditions such as winter fishing,  freshwater collection and the organization of their members, against violence and crime to which they are exposed.  Now Victoria de Dios claims its history, the possibility of speaking from itself,  all of which arms the deep meaning of resistance and resilience where life continues on the edge of the water building community to change the world, embodying the old but always present  utopia popular of equality and unity.
Proyecto en desarrollo, es una mirada a la comuna Victoria de Dios conocida también como “La 13” ubicada en la zona manglar en el norte de Esmeraldas, Ecuador. Esta comuna nace producto de las invasiones en estos territorios hace más de 40 años. Su lucha diaria por sus Derechos Humanos elementales como agua potable, vivienda digna, salud gratuita e igualdad de oportunidades los ha llevado a organizarse y protegerse entre sus miembros, a permanecer siempre alertas ya que el Estado no garantiza el bienestar ni seguridad la comunidad.
 
 Han sido ell@s quienes durante largo tiempo se han resguardado en estos asentamientos buscando estrategias de sobrevivencia en función de su sabiduría, cultura propia, conocimientos y tradiciones ancestrales como la pesca durante el invierno, la recolección de agua dulce y la organización de sus miembros contra la violencia y delincuencia a lo que son expuestos. Ahora Victoria de Dios reclama su historia, la posibilidad de hablar desde sí mismo, todo lo cual arma el significado profundo de la resistencia y resiliencia donde la vida continua al borde del agua construyendo comunidad para cambiar el mundo, encarnando la vieja pero siempre presente utopía popular de la igualdad y la unidad.

By David Diaz —

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